آثار مادی و معنوی نماز در بهسازی زندگی

آثار مادی و معنوی نماز در بهسازی زندگی

از جمله آثار اخلاقي و تربيتينماز پيام پرورشي پروردگار است. نماز بازدارنده از بدي­ ها، معراج هر مومنپاكيزه، مايه­ ي نزديكي هر انسان پرهيزگار به خدا، پاك ­كننده گناهان، شستشودهنده­ ي جسم و جان، خاموش كننده­ ي آتش دوزخ، بن اسلام، پايه دين، نردبانرسيدن به اوج كمال و انسانيت، مهم ترين نماد دين، بهترين كارها و معيارسنجش اعمال است. اگر نماز قبول شود كارهاي ديگر هم پذيرفته مي ­شود و اگرنماز رد شود كارهاي ديگر نيز مردود است.

وقت ­شناسيو زمان ­سنجي از مهم ­ترين عوامل پيشرفت جوامع بشري است برنامه­ ريزي هاي شخصي و اجتماعي بدون سنجيدن زمان و اوقات مناسب هر كار ممكن نيست و مي توانگفت نماز وقت شناسي و زمان سنجي است.

نمازخواندن داراي خاصيت خودتاثيري و خودالقايي است. همان طور كه از طريق تلقينمي ­توانيم بر ديگران اثر بگذاريم. گاهي مي ­توانيم خود را نيز تحت تاثيرتلقين ­هاي خود قرار دهيم. اسلام كه واقع بيني خاص خود را دارد با وضع نماز وتنظيم برنامه آن، بهترين دستور علمي و عملي را براي تلقين حقايق و خوبي ­هابه نمازگزار تدارك ديده است و با مقرر كردن آن مسلمانان را موظف كرده استكه در هر شبانه روز پنج بار به خود تاثيري بپردازند و تلقين كننده ­ي آنحقايق و خوبي ­ها و وظيفه ­ها به نفس خود باشند.

نمازبرطرف كننده ­ي كبر است. امام علي (ع) فرمودند: خدا، ايمان را براي پاك ­كردناز نجاست شرك و نماز را براي پاكيزه كردن از پليدي كبر واجب كرد.

رسول خدا(ص) فرمود: «شيطان پيوسته تا وقتي ­كه فرزند آدم بر نمازهاي پنج ­گانهمحافظت و مواظبت دارد از وي ترسان است و چون نمازها را ضايع كند بر او دليرمي ­شود و او را در گناهان بزرگ مي ­اندازد.»

نمازعامل سازنده ­اي است كه پايداري و مقاومت انسان را در برابر فراز و نشيبهاي زندگي حفظ مي­ كند و نمازگزار در برابر هر خير و شر، خوبي بدي، خويش راحفظ نموده و با هر بادي نمي ­لرزد.

نماز حسّمسئوليت و تقوا و پرهيزكاري و خداترسي و حق­ شناسي را در انسان زنده مي­ كند. نماز انسان را به ياد خدا و ياد دادگاه عدل او مي ­اندازد. و گرد غبارخودپسندي و خودپرستي را از صفحه ­ي دل او مي ­شويد و او را از جهان محدودبيرون آورده و به جهان ماوراي طبيعت و به عالم پاكي ها متوجه مي ­سازد.

نمازوسيله ­اي است كه انبياء (ع) و اولياي الهي در رفع هر مشكلي و دفع هر شرّي ودور ماندن از هر دشمني از آن استمداد مي ­نمودند. نماز انسان را به قدرتلايزالي پيوند مي ­دهد كه همه­ ي مشكلات براي او سهل و آسان مي ­شود، هميناحساس سبب مي ­شود كه انسان در برابر حوادث نيرومند و خونسرد باشد. نماز يكنهر روان و يك چشمه ­ي كوثر است هم آتش هاي گذشته را خاموش مي­ كند و همنمي ­گذارد انسان بعداً گرفتار آتش شود هم جلوي بدي­ ها را مي ­گيرد و هم آنبدي هاي گذشته را از بين مي ­برد يكي از بارزترين ذكر خداوند نماز است، عشق ومحبت به خداست كه علاقه به امور دنيوي را از دل خارج مي­ كند و شوق لقاي حقتعالي را در دل زنده ­تر مي سازد. رسول خدا (ص) فرمودند: نماز اسلحه­ اي است در برابر كافر.

نماز باعث بركت و رحمت الهياست خداوند سبحان در سوره ي انفال آيه 2و 3، پنج صفت براي مومنان بيانمي­ كند كه يكي از آن اوصاف اقامه­­ ي نماز است يعني نه تنها خود نمازمي­ خواند بلكه ديگران را هم وادار به نماز مي ­كند بعد براي آن ها چهارپاداش ذكر مي ­كند كه يكي از آن پاداش­ ها رزق كريم است لذا مي­ فرمايد: «رزقكريم»




:: برچسب‌ها: آثار مادی ومعنوی نماز , نماز محکم ترین پناه گاه معنوی , سنگر اطمینان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : مهرداد
تاریخ : شنبه 26 بهمن 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: